زبان

همه چیز درباره آزمون MHLE

آزمون MHLE کلمه مخفف عبارت Ministry of Health Language Examination است که برای سنجش سطح زبان انگلیسی و متقاضیان تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی و پیرا پزشکی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پزشکی داخل کشور برگزار می شود.

در بیشتر کشورهای دنیا آزمون‌هایی برای تعیین سطح زبان انگلیسی وجود دارد. تافل و آیلتس که در بیش از 170 کشور دنیا رایج است از شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های انگلیسی هستند. در برخی کشورها نیز برای ادامه تحصیل در مقطع تخصصی آزمون‌های انگلیسی داخلی مانند آزمون MHLE وجود دارند.

همه‌کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی (PhD) رشته‌های پزشکی و زیرمجموعه های وزارت بهداشت را دارند بایستی نمره قبولی را در آزمون MHLE کسب کنند. مدرک آزمون MHLE در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پزشکی سراسر کشور مورد تائید است. در واقع آزمون MHLE پیش‌نیاز شرکت در آزمون جامع دکتری پزشکی تخصصی است و به دو شیوه در کشور برگزار می‌شود.

آزمون MHLE همچون آزمون های مشابه خود یعنی MSRT، TOLIMO و EPT برای تحصیل در مقطع دکتری کاربرد دارد. با این تفاوت که آزمون MSRT و TOLIMO برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه های دولتی و غیر پزشکی و آزمون EPT برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد به درد می خورد.

از طرفی اگر قصد دارید تا از بورسیه های رسمی دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور استفاده کنید، اخذ مدرک زبان MHLE الزامی خواهد بود. اعتبار مدرک اخذ شده ۲ سال است و شما بایستی از زمان اعتبار آن برای قبولی یا شرکت در آزمون تخصصی دکترا پزشکی استفاده کنید.

 

 

برگزاری آزمون MHLE به دو شیوه کاغذی و اینترنتی!

آزمون MHLE به دو شیوه کاغذی و اینترنتی برگزار می‌شود که در زیر این دو شیوه را با هم مقایسه کرده‌ایم:

  • در آزمون کاغذی داوطلب فقط یک‌بار می‌تواند فایل صوتی که از بلندگو پخش می‌شود را گوش کند اما داوطلب در آزمون اینترنتی می‌تواند چندین بار به فایل صوتی گوش کند و حتی آن را عقب و جلو کند.
  • تفاوت دوم در ترتیب پاسخ دادن به سؤالات است. در شیوه کاغذی داوطلب مجبور است به همان ترتیب دفترچه به سؤالات پاسخ دهد اما در شیوه اینترنتی می‌توانید هر بخشی که می‌خواهید را پاسخ دهید.

البته در برخی سال‌ها آزمون فقط به شیوه کاغذی یا اینترنتی برگزار می‌شود. تعیین شیوه برگزاری آزمون در هر سال به عهده وزارت بهداشت است.

آیا MHLE همان آزمون MSRT است؟ چه تفاوتی میان این دو آزمون وجود دارد؟

یکی از سؤالات رایج درباره آزمون MHLE تفاوت این آزمون با امتحانی است که وزارت علوم برگزار می‌کند. MSRT وزارت علوم برخلاف MHLE مختص تمامی دانشجویان است. این آزمون که به تافل کوچک هم مشهور است، مجوز ادامه تحصیل برای مقاطع تخصصی رشته‌های غیرپزشکی محسوب می‌شود.

آزمون وزارت بهداشت کاملاً تخصصی است اما آزمون MSRT شبیه به آیلتس است. MHLE سالانه 6 بار برگزار می شود اما شما می توانید 10 بار در سال در آزمون MSRT شرکت کنید.

محتوای آزمون MHLE چیست؟ چه مهارت‌هایی موردسنجش قرار می‌گیرند؟

 

آزمون MHLE در چهار بخش و از 100 سؤال تشکیل‌شده است. مهارت‌های شنیداری، گرامر، لغت و درک مطلب چهار بخش آزمون را تشکیل می‌دهند. سطح MHLE ازلحاظ سختی در استانداردهای تافل است. این آزمون نمره منفی ندارد. در ادامه 4 بخش این آزمون را بررسی می‌کنیم.

مهارت شنیداری   MHLE

بخش Listening  آزمون MHLE دارای 30 سؤال است. در ابتدا فایل صوتی کوتاهی پخش می‌شود و داطلب باید به سوالات تستی پاسخ دهد. در بخش شنیداری بلند نیز دو متن یکی به شیوه سخنرانی و یک مکالمه کوتاه پخش می‌شود. لحن هر دو متن آمریکایی بوده و داوطلب بایستی به‌دقت به صحبت‌ها گوش کند. پس از اتمام پخش فایل بایستی به سؤالات پاسخ دهیم.

 

بخش Vocabulary یا لغات انگلیسی

این بخش شامل 20 سؤال است که دانش لغت داوطلب را می‌سنجد. لغات این بخش صرفاً اصطلاحات پزشکی نیستند و حوزه‌های مختلفی از گردشگری، محیط‌زیست، فرهنگ تا اقتصاد و سیاست را مورد پرسش قرار می‌دهند. در این بخش به مطالعه متن‌های عمومی یا کتاب‌های لغت اکتفا نکنید و دانش واژگان خود را در حوزه‌های مختلف افزایش دهید.

 

درک مطلب انگلیسی MHLE

در بخش درک مطالب باید به سؤالات مطرح‌شده از متن‌های دانشگاهی پاسخ دهیم. تعداد 4 متن در این بخش مورد پرسش قرار می‌گیرد و مجموع سؤالات آن 30 پرسش است. بیشتر متن‌ها تخصصی و در زمینه پزشکی هستند.

 

بخش Grammar آزمون MHLE

بخش ساختار یا گرامر انگلیسی آزمون 20 سؤال دارد. این سؤالات به‌صورت جای خالی و چندگزینه‌ای مطرح می‌شود که داوطلب باید پاسخ صحیح را وارد پاسخنامه کند.

حداقل نمره قبولی آزمون MHLE چقدر است؟

برای قبولی در آزمون MHLE باید 60 از 100 را کسب کنید. البته با توجه به برگزاری 6 باره این آزمون در طی سال فرصت کافی برای شرکت مجدد در آزمون وجود دارد. برای ثبت‌نام و مشاهده نتایج آزمون کافی است به سایت www.sanjeshp.ir مراجعه کنید.

 

سؤالات رایج داوطلبان درباره آزمون MHLE

 

دانشجویان دکتری تخصصی پزشکی که قصد شرکت در آزمون MHLE را دارند ممکن است با سؤالاتی روبه‌رو شوند که در زیر همه این سؤالات را جمع‌آوری و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

 

    آیا مدرک MHLE در کشورهای خارجی مورد تأیید است؟

این مدرک صرفاً برای دانشگاه‌های داخل کشور معتبر است و برای آزمون تخصصی پزشکی استفاده می‌شود.

 

    آیا داوطلبان اعزام به خارج رشته پزشکی باید در آزمون MHLE شرکت کنند؟

داوطلبانی که بورسیه وزارت بهداشت هستند و قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند بایستی نمره لازم را در این آزمون به دست آورند.

 

    آیا همه می‌توانند در آزمون MHLE شرکت کنند؟

صرفاً داوطلبان متقاضی شرکت در دوره تخصصی پزشکی و رشته‌های زیرمجموعه در این آزمون شرکت می‌کنند و سایر رشته‌ها حق شرکت در آزمون را ندارند.

 

    آیا داشتن مدرک تافل یا آیلتس می‌تواند جایگزینی برای این آزمون باشد؟

تمامی داوطلبان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تخصصی دانشگاه‌های داخلی باید در این آزمون شرکت کنند. بنابراین داشتن سایر مدارک مثل تافل یا آیلتس نمی‌تواند جایگزینی برای آزمون MHLE باشد.

آزمون MHLE کلید ورود به دوره تخصصی پزشکی است

در انتهای مقاله باید تأکید کنیم که آزمون MHLE چندان دشوار نیست. با کمک منابع مطالعاتی معرفی شده می توان در این آزمون نمره بالایی کسب کرد. بهتر است در کنار تقویت مهارت زبان به مهارت تست‌زنی هم توجه کنیم تا در آزمون با کمبود وقت مواجه نشویم.

 

بهترین منبع برای آزمون MHLE

ویراست پنجم کتاب درسنامه جامع آزمون‌های زبان دکتری MSRT-MHLE-MCHE-EPT دکتر لزگی جهت داوطلبان کنکور دکتری تمام رشته‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت، برتر‌ی‌ها‌ی مهم ا‌ین کتاب نسبت به سا‌یرکتاب‌ها‌ی مشابه ا‌ین است که اولین کتاب در نوع خود می‌باشد که با توجه به جامع بودن مطالب و مهارتها و ارائه نمونه سئوالات سنوات گذشته باشد، می‌تواند پوشش دهنده‌ی کلیه آزمون‌ها‌ی TOLIMO و EPT و MHLE و MSRT باشد و برخلاف کتب د‌یگر که تنها نگاهی سطحی و گذرا به ا‌ین آزمون‌ها دارند، تمرکز خود را بر رو‌ی سئوالات ا‌ین آزمون‌ها و تکنیک‌ها‌ی تست زنی مربوطه منعطف ساخته است. کتاب حاضر هر چهار مهارت آزمون‌ها‌ی زبان ورود‌ی به دکتر‌ی ‌یعنی Reading, Vocabulary, Structure, Listening را پوشش میدهد و درسنامه‌ی جامعی است که ضمن تدر‌یس گام به گام نکات و خصوصیات هر مهارت، با گستردگی سئوالات و تمر‌یناتی که در هر بخش ارائه می‌دهد، شما را از خواندن کتاب‌ها‌ی د‌یگر بی نیاز میکند. این مجموعه سعی کرده در انتها‌ی هر مهارت به نکات و ترفندها‌ی مد نظر طراحان سئوال اشاره داشته باشد تا راه را برا‌ی راحت‌تر زدن تست‌ها هموار کند. ا‌ین خود می‌تواند تضمین ا‌ین باشد که داوطلبان با خواندن مطالب ا‌ین کتاب می‌توانند حتی تست‌ها‌ی جد‌ید و قبلا د‌یده نشده را با اصول و ترفندها‌ی آزمون ساز‌ی مربوطه به درستی پاسخ دهند.

 

درسنامه جامع زبان دکتری دکتر لزگی در برگیرنده نکات، واژگان و تست‌های کلیدی آزمون‌های گذشته و کتاب‌های:

 

TOFEL Test Kit, TOFEL Actual Test, Longman, Peterson, Arco, Delta, ETS, Barron’s Princeton, Barron’s Essential Words, 504 Absolutely Essential Words, 1100 Words می‌باشد.

برای مشاهده تمام کتب های زبان موجود در مچموعه کلیک فرمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.