علوم پایه

همه چیز درباره ی آزمون لیسانس به پزشکی

آزمون لیسانس به پزشکی آزمونی است که با هدف ارائه فرصت دوباره برای قبولی در رشته پزشکی به فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های مختلف داده می شود. علی الخصوص کسانی که در کنکور سراسری به قصد قبولی در رشته پزشکی شرکت کردند و به دلایل مختلفی نتوانستند موفقیت لازم را کسب کنند و به آرزوی خود برسند.

این آزمون هر سال توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود و فارغ التحصیلان لیسانس رشته های تجربی و ریاضی که زیر 25 سال سن داشته باشند و معدل کل دیپلم آنها بالای 18 و معدل کل لیسانس آنها بالای 16 باشد می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

کسانی که در این آزمون پذیرفته می شوند، با تطابق و همگام ساازی واحدهای مرتبط لیسانس، معمولا از ابتدای ترم چهارم پزشکی به دانشجویان این رشته ملحق می شوند! یعنی اینکه یک سال ونیم ابتدایی تحصیل برای پذیرفته شدگان این آزمون نادیده گرفته می شود.

در صورت قبولی در آزمون کارشناسی به پزشکی از ترم چندم شروع می شود؟

قبولی هایی که از طریق آزمون دو مرحله ای کنکور لیسانس به پزشکی به این رشته وارد شده اند، از ترم سوم مقطع پزشکی به ادامه تحصیل می پردازند. قطعا این افراد می بایست همراه با سایر دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری مشغول تحصیل پزشکی هستند، در آزمون علوم پایه پزشکی نیز شرکت کنند. طبیعتا به دلیل آمادگی بسیار بالای دانشجویان پذیرفته شده از طریق آزمون کارشناسی به پزشکی، آزمون علوم پایه برای آن ها یک شوخی بیشتر نیست و به راحتی نمره حداقلی قبولی در آن را کسب می کنند و تا پایان دوره پزشکی ادامه خواهند داد.

آزمون لیسانس به پزشکی یا کارشناسی به پزشکی یکی از آزمون هایی است که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود. این آزمون با هدف ارائه فرصتی مجدد برای دانشجویانی که قبلا به هر دلیلی شانس حضور در رشته پزشکی را از دست داده اند، طراحی شده است تا اینکه دانشجویان کوشا بتوانند بار دیگر از فرصت حضور در رشته پزشکی بهره مند شوند. از آزمون های بین المللی مشابه این آزمون می توان به آزمون MCAT اشاره کرد که دانشجویان کارشناسی در آن شرکت میکنند. البته آزمون های دیگری مانند آزمون imat ایتالیا هم برای ورود فارغ التحصیلان مناسب هستند که در صفحه مربوطه می توانید اطلاعات آن را مطالعه کنید.

 

آزمون کارشناسی به پزشکی فقط و فقط توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود و هیچ دانشگاه دیگری در کشور این آزمون را برگزار نمی کند و پذیرش دانشجو از مقطع لیسانس را ندارد. همچنین لازم به ذکر است که در حال حاضر پذیرش رشته دندانپزشکی و یا داروسازی از مقطع لیسانس وجود ندارد و فقط آزمون لیسانس به پزشکی برگزار می شود.

 

 می دونستی که مجموعه اینوتیم درباره موضوعات مختلف تحصیلی از جمله بررسی منابع ، آزمون های زبان ، کنکور های ارشد و دکتری و آزمون های استخدامی مقالات متعددی منتشر نموده است؟! همین حالا روی متن کلیک کن و تمامی مقالات رو مشاهده کن!

نحوه پذیرش در آزمون لیسانس به پزشکی چگونه است؟!

این آزمون به صورت دو مرحله ای برگزار می شود. مرحله اول بصورت کتبی و از دروس مشخصی که در قسمت منابع در همین صفحه توضیح داده شده است آزمون گرفته می شود. برای مرحله دوم که شفاهی است دو برابر ظرفیت نهایی به مصاحبه دعوت می شوند که تقریبا نیمی از آن ها در مصاحبه پذیرش نهایی می شوند.

 

احتمال قبولی لیسانس به پزشکی چقدر است ؟

احتمال قبولی لیسانس به پزشکی در مقایسه با کنکور چقدر است و آیا وارد شویم به مسیر تکرارناشدنی آزمون لیسانس به پزشکی یا کنکور مجدد ؟ در پاسخ به این سوال با ذکر یک آمار سرانگشتی می توان به راحتی فهمید که قبولی پزشکی در کنکور سراسری 1 به 1000 است ولی قبولی در آزمون کارشناسی به پزشکی 1 به 50 یا 100 است. پس اگر لیسانس گرفته اید و سن و معدل شما برای شرکت در آزمون پذیرش پزشکی از مقطع لیسانس مجاز است، این فرصت را از دست ندهید.

 

 یکی از مهم ترین شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی، دارا بودن معدل لیسانس بالاتر از 16 و معدل دیپلم بالای 18 است. هم چنین وجود محدودیت سنی تا سقف 25 سال برای متقاضیان است. در قسمت شرایط آزمون در همین صفحه جزئیات بیشتری در مورد شرط معدل و شرط سنی و وجود استثنا در این زمینه ذکر خواهیم کرد.

مدارک ثبت نام لیسانس به پزشکی

1- پرداخت الکترونیکی مبلغ یک میلیون ریال از طریق سامانه ثبت نام

 

2- برگ ثبت نام تکمیل شده (درج شده در این اطلاعیه- یک قطعه عکس 4*3 روی فرم ثبت نام الصاق گردد.)

 

3- مدرک معتبر که نشان دهنده معدل کل مقطع دیپلم متوسطه باشد. (معدل پیش دانشگاهی مد نظر نمی­باشد)

 

4- مدرک معتبر که نشان دهنده معدل مقطع کارشناسی رشته های مورد پذیرش باشد.

 

5- کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم یا برگه اعزام به خدمت بدون غیبت برای داوطلبان مرد.

 

تبصره: براساس بخشنامه جدید سازمان وظیفه عمومی ناجا ،ادامه تحصیل مشمولان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در مقطع دکتری پیوسته پزشکی بلامانع بوده و می­توانند از معافیت تحصیلی استفاده نماید.(مشمول باید در فرجه یک ساله فراغت از تحصیل و فاقد غیبت باشد)

 

6– مدرک پایان و یا معافیت از طرح برای مشمولان طرح نیروی انسانی. داوطلبانی که مشغول گذراندن طرح نیروی انسانی هستند در صورت قبولی، هنگام ثبت نام در دانشگاه ملزم به ترخیص از طرح می­باشند.

 

7- مدرک زبان انگلیسی دارای تاریخ معتبر بر اساس جدول ذیل  :

داوطلبانی که مدرک زبان ندارند می­توانند به صورت مشروط در آزمون شرکت کنند بدیهی است در صورت قبولی در آزمون کتبی ارائه مدرک زبان در هنگام مصاحبه ضروری است در غیر اینصورت قبولی آن­ها کان لم یکن تلقی خواهد شد.

8- تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی

 

9- بارگذاری عکس 4*3

 

 می دونستی که مجموعه اینوتیم درباره موضوعات مختلف تحصیلی از جمله بررسی منابع ، آزمون های زبان ، کنکور های ارشد و دکتری و آزمون های استخدامی مقالات متعددی منتشر نموده است؟! همین حالا روی متن کلیک کن و تمامی مقالات رو مشاهده کن!

شرایط ثبت نام لیسانس به پزشکی

از مهم ترین شرایط ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی دارا بودن دیپلم ریاضی و تجربی با معدل کل 18 به بالا و کارشناسی رشته های علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی با معدل لیسانس 16 به بالا و داشتن سن 25 سال و کمتر از جمله شرایط ثبت نام در این آزمون می باشد.

استثناء اول شرط سنی: اگر آقا هستید باید بدانید که داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای شرکت کنندگان آقا الزامی است که محدودیت سنی برای آقایانی که به خدمت وظیفه رفته اند به سقف سنی آزمون اضافه می کند (به اندازه مدت زمان خدمت).

استثناء دوم شرط سنی: فارغ التحصیلان علوم پزشکی که طرح نیروی انسانی رفته اند به اندازه مدت زمان طرح تا 2 سال به سقف محدودیت سنی در این آزمون اضافه می کند. پس داوطلبانی که طرح اجباری دارند، در صورت گذراندن طرح اجباری، مدت زمان طرح به سن ثبت نام اضافه می شود.

استثناء معدل: شرط معدل برای فارغ التحصیلان حائز شرایط استعداد درخشان در نظر گرفته نمی شود.

 

نکته مهم دیگر در مورد شرایط ثبت نام در این آزمون این است که دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری مجاز به شرکت در این آزمون نمی باشند!

 

منابع آزمون لیسانس به پزشکی

انتخاب منابع و اطلاع از سرفصل ها و تعداد سوالاتی که در این آزمون مطرح می شود یکی از دغدغه های کسانی است که می خواهند در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت کنند. البته بعداز انتخاب منابع داشتن صحبت با یک مشاورمتخصص در این زمینه برای شناسای سرفصل ها مهم و تعداد سوالات طرح شده  به شما کمک خواهد کرد تا از زمان خود بهترین استفاده را داشته باشید. دروسی که شما برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی باید مطالعه کنید شامل فیزیولوژی، آناتومی، ژنتیک، بیوشیمی، بافت شناسی، ایمنی شناسی، فیزیک پزشکی، جامعه شناسی مقدماتی، مهارت های استدلال و تفکر نقاد، شیمی عمومی و آلی، روانشناسی عمومی و… می باشد.

مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی

همانطور که می دانید آزمون لیسانس به پزشکی بصورت دو مرحله برگزار شده که شامل 50درصد نمره کتبی و 50درصد قبولی در مصاحبه می باشد، یکی از بیشترین سوالاتی که متقاضیان آزمون لیسانس به پزشکی از مشاوران ما می پرسند سوالات  پرسیده شده در مصاحبه لیسانس به پزشکی می باشد، در پاسخ به این دوستان باید بگوییم به طور کلی داشتن اعتماد بنفس و استفاده از جملات مثبت و البته داشتن هدف و مطمئن بودن برای قبولی در این آزمون جز مهم ترین مواردی است در مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی باید به آن توجه کنید.

 

سوالات رایج در مورد آزمون لیسانس به پزشکی

 

????  جذب دانشجو لیسانس به پزشکی از طریق روابط

بسیاری از داوطلبان آزمون لیسانس به پزشکی معتقد هستند که در این آزمون بسیاری از افراد از طریق ایجاد روابط گوناگون وارد این رشته می شوند و به صحت این آزمون اعتماد کافی ندارند. در پاسخ به این مورد باید خدمت شما داوطلبان گرامی این آزمون عرض کنیم که این آزمون به دور از هرگونه روابط و نقصی برگزار می شود و هر ساله تمامی افرادی که واقعا برای این آزمون زحمت کشیده اند در این آزمون پذیرفته می شوند. این آزمون تنها آزمونی است که هیچ گونه سهمیه ای در آن دخیل نمی باشد و تنها تست های پاسخ داده شده سرنوشت شما را مشخص می کند.

???? ظرفیت پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی بسیار کم است و تعداد داوطلبان بسیار زیاد

اگر چه ظرفیت پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی بسیار کم است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد شرکت کنندگان این آزمون نیز بسیار کم است و میانگین نفرات شرکت کننده در سال های اخیر حدود 250 نفر بوده است.| البته ناگفته نمایند که با توجه به اطلاع رسانی خوبی که انجام گرفته است در سال 99 تعداد داوطلبان افزایش چشمگیری داشته و به بالای 500 نفر رسیده است و در سال 1400 تعداد 700 را در آزمون داشتیم و این آمار با توجه به راحت تر شدن شرایط شرکت در آزمون بالای 1000 نفر پیشبینی می شود.

???? فقط داوطلبانی که لیسانس خود را در دانشگاه تهران گذرانده اند می توانند در این آزمون پذیرفته شوند؟

تجربه چندین ساله مرکز ما نشان می دهند که هر ساله تعداد زیادی از داوطلبانی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاههای مختلف در شهرستان های مختلف دریافت کرده اند، در این آزمون پذیرفته شده اند. در نتیجه داوطلبان با آرامش کامل بدور از این حاشیه در آزمون شرکت نمایند و بدانند که نوع دانشگاه آنها نمی تواند مانع پذیرفته شدن این داوطلبان شود.

???? فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه آزاد نمی توانند در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت نمایند؟

در شرایط لازم برای ثبت نام در آزمون لیسانس به پزشکی آمده است که داوطلبان باید دارای شرایط عمومی تحصیل رایگان باشند. به همین دلیل بسیاری از داوطلبان گمان می کنند که چون در دانشگاه آزاد یا سایر دانشگاههای شهریه پرداز درس خوانده اند دیگر نمی توانند در آزمون کارشناسی به پزشکی شرکت نمایند. در صورتی که اینگونه نیست و برخورداری از شرایط عمومی تحصیل رایگان ربطی به این موضوع ندارد و برای تمامی کنکور های برگزار شده در داخل اجرا می شود.

???? رشته های فنی شانسی برای قبولی در آزمون لیسانس به پزشکی ندارند؟

در شرایط آزمون مشاهده می کنید که فارغ التحصیلان رشته های تجربی و ریاضی و فنی می توانند در این آزمون شرکت نمایند لذا نگرانی در این خصوص وجود ندارد و در سال های اخیر هرچند تعداد پذیرفته شده های رشته های فنی در این آزمون کم بوده ولی به هر حال پذیرفته شده وجود داشته است.

جمع بندی 

به هر حال آزمون لیسانس به پزشکی فرصتی مجدد به آن دسته از داوطلبان است که رویای پزشک شدن را در سر می پرورانند و می خواهند به آن جامعه عمل بپوشانند. اگر شرایط لازم از نظر معدل و مدارک را دارا می باشید و هنوز ۲۵ سالتان تمام نشده است این فرصت را از دست ندهید.

 می دونستی که مجموعه اینوتیم درباره موضوعات مختلف تحصیلی از جمله بررسی منابع ، آزمون های زبان ، کنکور های ارشد و دکتری و آزمون های استخدامی مقالات متعددی منتشر نموده است؟! همین حالا روی متن کلیک کن و تمامی مقالات رو مشاهده کن!

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.